מנהל אתר אין תגובות

כיצד מאבחנים תקלות גלגלי שיניים במיכון חקלאי

תקלות גלגלי שיניים במיכון חקלאי – ברמה המכנית, גלגלי שיניים זה עניין של תזמון, מערכת, שעובדת בצורה רציפה, מקיימת שילוב מדויק בין הגלגלים הנעים השונים.
כאשר קיימת שחיקה בגלגלי השיניים, נפגע התזמון המדויק של המערכת, מה שמביא לפגיעה ביעילות השימוש בה.
אילו תקלות קיימות בגלגלי שיניים, כיצד ניתן למנוע ואף לפתור אותן, על כך במאמר הבא!

תהליך הליטוש, פוגע ביכולת השיכוך

 

כיצד מאבחנים?
כאשר מרקם הגלגלים נעשה חלק ומבריק.
כיצד מטפלים?
הגברת מהירות קצת סיבוב הגלגלים, שימוש בחומר סיכה בעל צמיגיות גבוהה.

בלאי רב ומועט

בלאי רב קל לאבחון, ונראה לעין, ניכר כי חומר רב, שהיה על הגלגל קודם, פשוט נעלם.
בלאי מועט, נוצר כתוצאה מפעולה נמוכה או איטית מדי בין הגלגלים, לעיתים גם מחומר סיכה דליל מדי.
בשני המקרים הפתרון הקלאסי הוא שימוש בשמן סיכה איכותי, שמשמר את הגלגל.

בלאי משיתוך

רווח יותר, כאשר מבוצע שימוש בשמן אשר לא תואם לתנאי עבודה חומציים, החומרים המשתחררים כתוצאה מהלחץ פוגעים ביכולת הסיכה, ולבסוף שוחקים את הגלגלים. הפתרון- שימוש בחומר סיכה התואם את תנאיי העבודה.

בלאי מחומר שוחק

מקרה זה מוציא את הממסרה מכלל שימוש, ואם הוא קיים ניתן לנסות לנקות את הגלגל, ולבצע שימוש בחומר סיכה צמיגי במיוחד.

תקלות גלגלי שיניים במיכון חקלאי – התחלת גימום

במקומות בהם קיים עומס יתר נוצרות גומות. תקלה זו נובעת מאי הרכבה נכונה של גלגל השיניים, ו/או עבודה בעומס לא תואם.
הפתרון במקרה זה הוא התאמת הגלגלים לעבודה.

גימום הרסני

תקלה זו נובעת מהעמסת יתר על שטל הגלגל, המביא לקריעה של חלקי מתכת מעל פני השטח. כאשר מדובר על מיכון חקלאי התוצאות עלולות להיות הרסניות לחלוטין.
במקרה זה חשוב להתאים את עומס העבודה ליכולת קיבולת העומס של גלגל השיניים.

קילוף עמוק

מקרה של קילוף, מרמז אף הוא על עומד יתר בפעולת הגלגל, החומר מתקלף, כיוון שלא עומד בעומס התרמי. גם פה הפתרון הוא התאמת עומס העבודה לקיבולת הגלגל.

סימני קפיאה

סימנים אלו, הן אשליה אופטית של קור, על אף שהם נוצרים מחום. הם קטנים מאוד, ונובעים, משילוב חומר סיכה, שאינו תואם את העבודה.
במקרה זה דווקא הרצה מהירה של המנגנון עם עומס נמוך מלטשת ומחליקה אותם, ובעצם פותרת את הבעיה.

חירוץ שטחי

קווים הנמשים מן העקב על קצה השן, כתוצר של חום של המגע בין השיניים. שימוש בשמן בעל תוספי לחץ גבוה, והורדת העומס, יפתרו את הבעיה.

קילוף או התחלה שלו

קילוף מתחיל בקצוות ולעיתים מלווה בסדק, שעלול להביא לשבירת השן. במקרה זה נדרש ייצור מתקן של מנתך פלדה אחר.

התנגשות בין קצה השן לעקב

זוהי תקלת ייצור של פיתוח מכשיר, והדרך היחידה היא לפנות ליצרן, ולבקש החלפת הגלגל.

פציעה חמורה בשיניים

זוהי תקלה נראית לעין של היעלמות חומר מקצוות השן. התקלה נגרמת כתוצאה משימוש לא נכון, עומס יתר, וחום רב מדי.
יש להחליף את שמן הסיכה לסמיך במיוחד ולהוריד את עומס העבודה.

שבר אקראי

ייתכן מגוף זר, שנכנס בין הגלגלים, שילוב שגוי של הגלגלים, השחזת שיניים לא מדויקת, ניתן ממש להבחין בשבר על השן עצמה.
הפתרון במקרה זה הוא החלפת הגלגל.

סדק בשל עייפות החומר, שחיקה

תוצר של שימוש יתר ויצירת עומס על המכונה.

סדק היקפי

סדר אשר מתחיל מהגלגל וממשיך לדופן שלו, גמישות הפלדה, ויברציות חזקות, חורים בדופן, עלולים לגרום לתקלה זו.
במקרה זה יש לפנות ליצרן.

שבר בשל עומס יתר

כשמו כן הוא, שימוש לא נכון במכונה, או מהירות גבוהה מדי, יצרה את השבר, בדרך כלל הוא יחל כסדק, ויתפתח ממנו. במקרה זה יש לפנות ליצרן המכונה.

זחילה קרה

נובע מגלגלים בעלי דרגת קושי נמוכה יותר, עשויה לנבוע מפגם בייצור, הגלגל מתעוות ומקבל מרקם המזכיר פלסטלינה.
במקרה זה יש לפנות ליצרן לטובת שיפור המוצר.

תלמים

תופעה ברורה לעיין של קווים לרוחב גלגל השן, אשר נוצרת בשל עומס יתר, והפעלת לחץ רב מאוד על הגלגלים. זוהי תקלה הניתנת למניעה באמצעות תחזוקה טובה, החלפת השמן, לכזה המאפשר עמידה בלחץ גבוה. וכמובן הורדת הלחץ.

פני שטח גליים

שילוב של מהירות נמוכה ולחץ גבוה, אשר אינו מאפשר את יצירת טריז הסיכה.
הפתרון הוא התאמת הלחץ ומהירות התנועה.

ברוב התקלות, שימוש נכון, תחזוקה מתוזמנת, והתאמת חומר הסיכה ללחץ העבודה, ניתן לשמר לאורך זמן את פעולות גלגלי הסיכה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *